Какво е необходимо да знаем, когато поръчваме стоки от държави извън евро зоната? За пратка до 30 лева не се дължи ДДС, между 30 ле...
Какво е необходимо да знаем, когато поръчваме стоки от държави извън евро зоната?
За пратка до 30 лева не се дължи ДДС, между 30 лева и 150 евро от страна извън ЕС се начислява ДДС 20%,
над 150 евро – ДДС и мито, като митото отпада за компютърни части и разни електроники.
над 150 евро – ДДС и мито, като митото отпада за компютърни части и разни електроники.
Как беше до сега в Български пощи?
Получавате митническо известие и отивате с
описаните в него документи в митническото представителство в клоновете
на Български пощи. Представяте ги, служителят ги проверява, сравнява
реалната стойност на поръчката, пресмята ви дължимото ДДС, заплащате
допълнителна такса 3.50лв. и за около 15 минути сте готови.
Как е вече в Български пощи?
От 1 юли 2016 година влиза в сила
„Инструкция за митническо оформяне на международни пощенски пратки“,
подписана между „Български пощи“ ЕАД и Агенция „Митници”. Ето линк към въпросната новина (БЪЛГАРСКИ ПОЩИ ЕАД предлага нова услуга МИТНИЧЕСКО ПРЕДСТАВИТЕЛСТВО)
И нещата започват да стават по-тромави и
оскъпени, особено за пратки с по-малка стойност. Какво имам предвид?
Сега таксата 3.50лв си остава, но имаме и допълнителна такса 12лв. Тази
такса е, ако изберете Български пощи ЕАД да ви представляват пред
митническите власти. За жалост, това е по-малкото зло.
Имате едно ходене до локална пощенска станция, за да получите митническото известие, в което виждате какво получавате на каква стойност е обявено и какви документи да носите. На гърба му е декларацията, с която оторизирате Български пощи да ви представляват. В тази декларация няма графа за телефон за контакт или мейл, ще ги прикрепите като хвърчащо листче към другите документи.
Следва разходка или подготвяне на документи за изпращане по факс/мейл/поща. (Все още не съм получил официален отговор от Български пощи, какви файлови формати приемат на електронна поща.)
В най-добрия случай ги получават днес и действат утре. Следва още едно ходене до пощата, за да си получите пратката (но не по-късно от 5 дни, след като сте готови, защото ще трябва да подготвите документите наново) и да си платите дължимите налози плюс таксата от 12лв. за представянето и още 3.50лв, защото пратката ви е попаднала при тях (предполагам).
Имате едно ходене до локална пощенска станция, за да получите митническото известие, в което виждате какво получавате на каква стойност е обявено и какви документи да носите. На гърба му е декларацията, с която оторизирате Български пощи да ви представляват. В тази декларация няма графа за телефон за контакт или мейл, ще ги прикрепите като хвърчащо листче към другите документи.
Следва разходка или подготвяне на документи за изпращане по факс/мейл/поща. (Все още не съм получил официален отговор от Български пощи, какви файлови формати приемат на електронна поща.)
В най-добрия случай ги получават днес и действат утре. Следва още едно ходене до пощата, за да си получите пратката (но не по-късно от 5 дни, след като сте готови, защото ще трябва да подготвите документите наново) и да си платите дължимите налози плюс таксата от 12лв. за представянето и още 3.50лв, защото пратката ви е попаднала при тях (предполагам).
И докато при поръчка на телефон или друго с
по-висока цена, тези общо 15.50лв. могат и да се преглътнат, то при
поръчка на стойност 31 лева (1лв. над прага за ДДС) си е малко нелепо.
Макар и описана като облекчена, процедурата
си остава времеемка. В събота виждам на проследяването, че пратката ми е
на митница Пловдив, във вторник митническото известие се появява в
локалната ми пощенска станция. Предвид работно ми време и това на
пощите, успявам да подам документите в сряда. Четвъртък нямам вести.
Петък – получавам обаждане, че пратката ми е освободена и сумата е
пресметната.
Само за протокола – тази статия е
публикувана през 2016-та година. През годините на различни места с
говори за това – защо всичко е толкова затормозено, защо прага на
пратката с незначителна стойност е толкова нисък и т.н.
Какви са плюсовете Български пощи да ви представляват?
+ не ви е необходим ЕОРИ номер, ще се ползва този на Български пощи ЕАД
+ само този, който не е бил на Митницата да
освобождава пратка, само той би се навил да си освобождава сам пратката.
Не ви съветвам!
+ все още Български пощи е предпочитан
вариант за получаване на стока. Например DHL искат нотариално заверено
пълномощно и таксата им е 24лв.
Какви са минусите?
– услугата не е по-облекчена или бърза, в сравнение с предишния начин на работа.
– услугата не става по-евтина, в сравнение с предишния начин на работа.
В заключение
За добро или лошо, това ще бъде за напред.
Надявам се да се изчисти още цялата процедура по освобождаване и плащане
на ДДС за стоките. За пазаруващите от китайски онлайн магазини –
хвърляйте първо поглед в европейските им складове, макар и малко по-скъпо, ще избегнете тази гимнастика.
КОМЕНТАРИ
| Ако коментирате като гост, коментара Ви следва да се одобри от модератор.